Sjön anlades av föreningen 1967 på initiativ av Lennart Ahlén. Sedan flera år tillbaka finns betesdjur som håller ängarna runt sjön öppna. Med tömningen vill vi få en grundare kantzon och med betesdjurens hjälp få till mer utav strandängskaraktär vid sjön. Förhoppningsvis kommer detta att bidra till ett rikare fågelliv.

Gräsänder bevittnar torrläggningen.

Åke Jansson klättrar ner i brunnen för att öppna sista dammluckan.

2 thoughts on “Naturskyddsföreningen i Degerfors har under hösten tömt den lilla fågelsjön Solglimten.

1. Hej var till solglimten med min lille son idag sista gången jag var där var på 80talet och första gången med min far på tidigt 70tal på skalbaggs insamling. Men i dag kändes det mycket sorgligt . När jag återsåg solglimten. Herrarna som iordning gjorde detta lilla paradis. Snurrar nog i sina gravar när dom ser detta. När kommer sjön att återställas? Mvh

• Hej!
      En sjö av det här slaget är mycket värdefull med många intressanta arter strax efter att den anlagts, men sedan avtar det alltefter som åren går. Genom att torrlägga sjön under ett år kan man återfå en del av den biologiska mångfalden och det var tanken när den sänktes. Enligt uppgift har sättarna i regleringen satts tillbaka, men den torra väderleken, som ju gjort att många mindre vattendrag är helt uttorkade, har gjort att sjön inte fyllts upp. Förhoppningsvis får sjön tillbaka en del av sin biologiska rikedom genom den här sänkningen.