Inbjudan till klimatsamtal och lagningskafé från Degerfors klimatnätverk

klimataffisch17spt

lagningskafe 20 spt

Till alla medlemmar i Naturskyddsföreningen i Degerfors.

Varmt välkomna till vårt nästa klimatsamtal. Det har temat ”Återbruk och gemensamt ägande i Degerfors” och kommer äga rum tisdagen den 17 september kl. 15.30-17.30 på Märtas konditori. Samtalet kommer ledas av en moderator.

Vi i Degerfors klimatnätverk har bjudit in alla politiska partier att delta i en politikerpanel och vi håller nu på med att försöka locka dit personer som vi vet har ägnat sig särskilt åt detta kunskapsområde eller som vi tror har möjlighet att bli aktörer inom temat. Alla i Degerfors är mycket välkomna.

Privat konsumtion orsakar stora koldioxidutsläpp och belastar miljön på många sätt. Det finns stora vinster i att göra det enklare för kommunens invånare att reparera, återbruka och äga saker tillsammans. Målet med klimatsamtalet är att det ska leda till genomförbara förslag inom detta område. Vi har förberett frågor till samtalet. Dessa finns bifogade här nedan. Kom gärna med synpunkter.

Hjälp gärna också till med att bjuda in personer som ni tänker kan bidra till samtalet, eller tipsa oss i klimatnätverket så hör vi av oss till dem.

Har ni frågor eller andra funderingar så får ni gärna kontakta mig via mejl, eller telefon 0737-265569.

Bästa hälsningar, Degerfors klimatnätverk genom Johanna Ghattas, samordnare

Frågorna till klimatsamtalet den 17 september:

Återbruk och reparation

1. Det är idag lättare att köpa nytt än att få lagat kläder och saker som gått sönder. Detta är inte längre hållbart. Vi tror att det finns många i Degerfors som gärna skulle reparera saker mot betalning som hobbyverksamhet. Det skulle kunna vara en inkörsport till en egen verksamhet och leda till skatteintäkter för kommunen.

– På vilket sätt kan kommunen underlätta för invånare i Degerfors att få sina saker reparerade? Kan kommunen erbjuda lokal/verkstad till människor med hantverkskunskap som kan laga saker till andra och få en extra inkomst. Vilka andra aktörer finns det som skulle kunna vara intresserade av att driva en sådan plats? Kan Kulturföreningen Berget vara en bra plats? Kan Degerfors kommun uppmuntra till nya företag som bygger på att reparera saker som slängs?

2. Ur klimat- och miljösynvinkel är det viktigt att det är enkelt att återanvända kläder och saker. Både att lätt kunna handla begagnat och att att kunna lämna vidare det en själv inte längre behöver. I Degerfors har vi idag många platser att handla och lämna in begagnat på, men fortfarande slängs allt för mycket användbart. Allt som kan användas igen, både hela saker, saker i behov av reparationer och byggmaterial av olika slag kan och bör samlas in.

– Hur kan det bli ännu lättare för invånare i Degerfors att lämna vidare saker och material som kan användas igen? Kan Degerfors återvinningscentral få i uppdrag att aktivt samla in saker och material som kan repareras och återbrukas? Hur ska invånare, företag och föreningar hitta det de behöver? Var går det mer att samla in saker och material som lätt slängs istället för att tas till vara, t.ex. i källaren på hyreshus? Är de secondhandaffärer och loppisar som finns i Degerfors idag intresserade av att ta emot saker som kan bli hela igen efter en mindre reparation?

3. Ett stort problem med dagens konsumtionssamhälle är att vi köper många saker som vi använder ett fåtal gånger och sedan slänger. Aldrig tidigare har vi varit så dåliga på att laga våra saker. Längre tillbaka i tiden var reparation och återbruk en naturlig del av vardagen. Allt var inte bättre förr, men för att nå målen för en global upphettning på max 2 grader behöver vi förändra vårt konsumtionsmönster och använda våra saker längre.

– Hur kan Degerfors kommun stödja invånare att själva laga och reparera sina ägodelar? Vilka aktörer finns det i Degerfors idag som skulle kunna skapa samlingsplatser med de verktyg som behövs för att invånare ska kunna hjälpas åt med att reparera mindre elektronikprylar, cyklar, kläder, möbler…? Hur kan Degerfors kommun stödja studieförbund och föreningar som är intresserade av detta?

Gemensamt ägande

4. Under sin totala livslängd används en borrmaskin i Sverige i snitt 15 minuter. Det är ett bra exempel på en produkt som det för de flesta av oss har större glädje av att hyra eller låna. Ur miljö- och klimatsynpunkt finns det stora vinster i att samäga eller hyra saker som används sällan. På många orter finns t.ex. Fritidsbibliotek/Fritidsbanker där invånare kan låna fritidsutrustning. Det finns idag fler och fler affärer som ägnar sig åt uthyrning. Det finns också appar där privatpersoner kan hyra saker av varandra, t.ex. Hygglo.

– Vilka produkter kan medborgare i Degerfors ha glädje av att äga tillsammans eller hyra till ett rimligt pris? Hur kan Degerfors kommun hjälpa till att skapa dessa bibliotek/banker/uthyrningar? Vilka andra aktörer i Degerfors kan vara intresserade?

5. För de som inte behöver en bil varje dag är det billigare och enklare att vara med i en bilpool än att äga en egen bil. Dessutom är det klimat- och miljövänligare. Framförallt om det är en bilpool med elbilar. I Kalmar driver Kalmar energi dELbil, en elbilpool med totalt 20 elbilar med olika räckvidd.

– Hur kan Degerfors kommun underlätta för bilpooler inom kommunen? Kan Degerforsbyggen erbjuda bilpooler till sina hyresgäster? Kan Degerfors energi driva en elbilpool i kommunen?

6. – Vilka andra förslag och idéer har ni kring hur vi kan få mer återbruk och gemensamt ägande i Degerfors kommun?​