Höstprogram 2023

Kom ihåg: Medlem eller inte, ALLA är hjärtligt välkomna på våra aktiviteter! Ta gärna med vänner och bekanta!

Vargaviddernas naturreservat. Lördag 21 oktober. OBS! Inställd alternativt uppskjuten!

Det verkar bli tufft väder vid mossen lördag 21/10 så vi ställer in alternativt skjuter upp utflykten. Vi återkommer med ett eventuellt nytt datum!
Naturreservatet ligger c:a 2 mil söder om Åtorp och är kärnområde för ett vargrevir. Vi följer spångad led (c:a 800m) och stannar till vid Sven-Olov Svenssons minnesplats för att sedan fortsätta ut till kanten av Södra Åsmossen, där finns vindskydd och utsiktstorn.

Möjligheten finns att här se skogshöns och större rovfåglar, men också sträckande gäss och svanar. Medtag matsäck! Finns också möjlighet att grilla.

Samling kyrkans parkering i Degerfors kl. 09.00
Går också att ansluta vid torget i Åtorp kl.09.20

OBS! Föranmälan till: Sören Hedberg, tel 073-722 85 84

Kalhyggets klimatpåverkan i Degerfors. Tisdag 7 november

EU-kommissionen har riktat skarp kritik mot Sverige när det gäller hur den svenska skogen ska skötas för att rädda utrotningshotade arter och klimatet. Svenska skogar måste binda 10 procent mer koldioxid än idag. Men den senaste statistiken från Naturvårdsverket visar att svenskt skogsbruk går åt andra hållet.

Föreläsningen kommer bland annat visa sammanställning över avverkningar i Degerfors kommun mellan 2007-2022 och vilken påverkan detta har på klimatet.

C-salen Folkets hus (ovanför biblioteket), Degerfors kl 18.30.

Föreläsning av David Johansson