Vårprogram 2020

Styrelsen valde vid styrelsemötet 7 april 2020, att med tanke på coronaviruset, ta det säkra före det osäkra och ställa in alla punkter på vårens program. Även utomhusaktiviteterna.

Vi återkommer med besked när vi kan starta upp igen.

Christer Persson
Sekreterare

Detta gäller alltså inte längre:

Corona-viruset påverkar även vårt program. Kretsstämman skjuts upp och föreläsningen den 12 maj ställs in. Utomhusaktiviteter ska vi försöka genomföra, men Kulturlandskapet vid Ölsboda herrgård 18/4 får bli en utomhusaktivitet och utflykten till Kvismaren 9/5 får bli en lokal utflykt till Östersjön.

Även programmet till Klimatvår i Degerfors 2020 påverkas i hög grad. Många aktiviteter ställs in och en del kan komma att bli digitala istället?

Kom ihåg: Medlem eller inte, ALLA är hjärtligt välkomna på de aktiviteter vi trots allt genomför!

Kretsstämma (årsmöte) OBS! Uppskjuten!

Med tanke på virusläget skjuter vi upp kretsstämman till senare i vår. Kanske kan vi hålla den utomhus? Vi återkommer med tidpunkt.

Kulturlandskapet vid Ölsboda herrgård

Lördag den 18 april
Vi besöker återigen Ölsbodas vackra kulturlandskap. Den här gången hade vi planerat att Lennart Ljungberg skulle öppna dörren till herrgårdsbyggnaden, men med tanke på virusläget får det bli en ren utomhusaktivitet. Medtag gärna fika.
Vid frågor kontakta Per-Olof Johansson, tel. 076-839 47 47
Samling Bruksgårdens parkering kl. 09.30 alt. Ölsboda ladugård kl. 09.45

Utflykt till Kvismaren blir besök vid Östersjön!

Lördag den 9 maj
Med tanke på virusläget får utflykten till Kvismaren bli besök vid Östersjön istället. Vi återkommer med mellan vilka tider tornet vid Östersjön är bemannat.
Ansvarig Sören Hedberg tel. 0586-73 02 76.

Operation: Rädda bina och skolträdgården i Gyttorp INSTÄLLT!

Med tanke på virusläget ställer vi in den planerade föreläsningen! Vi hoppas att vi kan genomföra den vid ett senare tillfälle.
Isak Isaksson från Naturskyddsföreningen skulle berättat om föreningens kampanj och vad man kan göra för att gynna bina.
Kajsa Grebäck skulle berättat om skolträdgården i Gyttorp.

Degernäs-Ramshöjdens naturreservat

Lördag 23 maj
Åke Jansson tar oss med på en rundvandring i kommunens mest centrala naturreservat, som omfattar delar av Ramshöjden och den strandnära naturen utefter Letälven och sjön Möckeln. Medtag gärna fika.
Vid frågor kontakta Åke Jansson tel. 073-373 02 07.
Samling vid Degernäs herrgård kl 09.30.

Bland ängsblommor och orkidéer. OBS! Föranmälan!

Lördag 13 juni
Tore Martinsson tar oss med på en utflykt till fina ängsmarker, där lite mer ovanliga blommor förekommer. Vi besöker även ett myrområde med vackra orkidéer (då stövlar kan komma till användning). Medtag gärna matsäck.
Samling på kyrkans parkering i Degerfors för samåkning i egna bilar kl 09.30. Beräknad hemkomst c.a 13.30.
OBS! Föranmälan till Tore Martinsson tel. 070-202 62 77!