Vårprogram 2024

Kretsstämma (årsmöte) tisdag 19 mars

Först sedvanliga årsmötesförhandlingar som brukar vara snabbt och smärtfritt avklarade.
Därefter fika. Sedan kommer Tore Martinsson att inleda en diskussion om vad vi kan göra i trädgård och närmiljö för att gynna biologisk mångfald.
Folkets hus C-sal (ovanpå biblioteket) kl 18.30.

Flyttfåglar vid norra Skagern lördag 20 april

Från förra årets utflykt till Vårbo kan nämnas sträckande storspov, sädgås och strandskator och rastande i sjön salskrake, småskrake, skäggdopping och stor- och smålom. Varma kläder och fika rekommenderas. Kontaktperson: Sören Hedberg tel. 073-722 85 84.
Vårbobadet, söder om Åtorp, mellan kl. 06.00-10.00.

Vargaviddernas naturreservat lördag 11 maj

Vargaviddernas naturreservat ligger c:a 2 mil söder om Åtorp. I området finns ett etablerat vargrevir. På plats följer vi en spångad led på c:a 800m och stannar till vid Sven-Olov Svenssons minnesplats, för att sedan fortsätta ut till kanten av Södra Åsmossen. Där stannar vi till vid vindskyddet och utforskar omgivningen. Medtag gärna matsäck och något att grilla. Kontaktperson: Örjan Rudolfsson tel. 070-6057151.
Samling: Kyrkans parkering i Degerfors kl. 09.00. Anslutning i Åtorp kl. 09.20 vid Torget.

Utflykt till Tanken och Ölsbodakärret lördag 8 juni

Vi kommer att utforska vad som finns av flora och fauna i den naturskyddade skogen vid Tanken och kärret vid Ölsboda. Medtag gärna matsäck. Kontaktperson: Per-Olof Johansson tel. 076-8394747.
Samling Bruksgårdens parkering kl. 09.30.

Ängens blommor Lördag 29 juni

Vi besöker även denna sommar ängsmarken i södra kommunen. Medtag gärna matsäck.
Kontaktperson: Tore Martinsson tel. 070-2026277.
Samling: Kyrkans parkering i Degerfors kl. 09.00
Anslutning vid torget i Åtorp kl. 09.20