Höstprogram 2019

Kom ihåg: Medlem eller inte, ALLA är hjärtligt välkomna på våra aktiviteter!

Utflykt till ekobyn Goda Händer mm

Lördagen den 7 september
I Råbäck vid Skagerns östra strand, längst söderut i Degerfors kommun, finns Goda Händer ekoby där det händer en del intressant. Bl.a. är man på gång att bygga ett ”halmhus”. Även om bygget inte kommit så långt vid vårt besök får vi ta del av all den kunskap som finns om ekologiskt byggande. Vi har också möjlighet att handla lite grönsaker m.m. från traktens odlare. Det gör vi på Bondens Dag på Berget i Degerfors.
Samling på kyrkans parkering i Degerfors kl 09.00 för samåkning i egna bilar till Råbäck vid Skagern. Samling även på Nysunds kyrkas parkering i Åtorp 9.20 för er i de södra trakterna.
Vid frågor kontakta Christer Persson tel. 0586-728629, 079-336 39 62.

Familjeutflykt vid Jätteberget

Söndag den 15 september
Detta är ett arrangemang av Hopajola, Länsstyrelsen och Naturskyddsföreningen i Karlskoga. Dagen passar både gammal och ung med vandring, avkoppling och barnaktiviteter. Läs mer på Hopajolas hemsida.

Hopajolas hemsida

Svampexkursion

Onsdagen den 18 september
Under ledning av svampkännaren Lennart Jansson gör vi en utflykt i svampskogarna vid sjön Gryten, strax väster om Degerfors, där vi lär oss mer om vilka svampar vi kan äta och vilka vi ska undvika.
Samling på parkeringen vid Sjön Gryten kl 17.00.
Vid frågor kontakta Per-Olof Johansson tel. 076-839 47 47.

OBS! Inställt! Vi satsar på 5/10! Långvandring i Fasaskogen OBS! Föranmälan!

Lördagen den 28 september
Vid två tillfällen erbjuder vi lite längre vandringar i Fasaskogen på 9 till 12 km långa. För att du ska kunna minimera din packning erbjuder vi efter halva sträckan ett uppdukat ”bord” med kaffe, te och smörgås till en kostnad av 20 kronor/person.
Samling på Bruksgårdens parkering kl 9.00 för samåkning i egna bilar eller möt upp direkt vid Rönningshyttan kl 9.30
OBS! Föranmälan senast 27/9 till Åke Jansson som också svarar på eventuella frågor, tel. 073-373 02 07

Långvandring i Fasaskogen OBS! Föranmälan!

Lördagen den 5 oktober
OBS! Föranmälan senast 4/10 till Åke Jansson som också svarar på eventuella frågor, tel. 073-373 02 07

Här finns en rapport med några bilder från vandringen.