Höstprogram 2020

OBS1 På grund av coronapandemin erbjuder vi inte längre samåkning i bil till de olika aktiviteterna utan var och en får ta sig till respektive samlingsplats för egen räkning.

Kom ihåg: Medlem eller inte, ALLA är hjärtligt välkomna på våra aktiviteter!

Vandring i Sveafallen . Söndag 23/8

Ett arrangemang av Hopajola med Åke Jansson som guide. Sveafallens naturreservat bjuder på ett landskap format av istiden med slipade hällmarker, jättegrytor, stora stenblock och inte minst det omdiskuterade Domedagsfallet.

Läs gärna mer på www.hopajola.se

Lidetorpsmons naturreservat. Geologins dag. Lördag 12 september

Ännu ett arrangemang av Hopajola. Vi besöker Sveriges djupaste och icke vattenfyllda dödisgrop. Vi vandrar längs kanten av dödisgropen och lär oss om den vegetation som är speciell för området. Om det ges möjlighet besöker vi en intilliggande aktiv grusgrop för att ”räkna årsringar” i grusschaktet och leta porfyrstenar.

Läs gärna mer på Hopajolas hemsida

Långvandring i Fasaskogen. Lördag 26 september. Obs! Föranmälan

Tillsammans med Turistföreningen erbjuder vi en längre vandring på 10-12 km i Fasaskogen med Åke Jansson som turledare. För att du ska kunna minimera din packning erbjuder vi efter halva sträckan ett uppdukat ”bord” med kaffe, te och smörgås till en kostnad av 40 kronor/person. Vandringen sker i lugn takt och möjlighet ges att avbryta vandringen efter halva sträckans fikastund.
Samling vid Rönningshyttan kl.10.00 (avslut c:a 13.30)
OBS! Föranmälan senast 24/9 till Åke Jansson, tel. 073-373 02 07

Lögälva i Fasaskogen. Lördag 3 oktober

Vi besöker ett av de vildaste områden i Fasaskogen och en älv som bara är 500 meter lång som ibland rinner mera under än mellan stora stenar. Sträckan vi vandrar är c:a 2 km.
Samling Rönningshyttan kl. 11.00 (avslut c:a 14.00)
Vid frågor kontakta Åke Jansson tel. 073-3730207