Höstprogram 2018

Naturskyddsföreningen i Degerfors bildades 1968.

Vi firar dessa 50 år med följande höstprogram:

Och kom ihåg: Medlem eller inte, ALLA är hjärtligt välkomna på våra aktiviteter!

Utflykt till Vargavidderna lördag 6/10

ALLA är välkomna att följa med när vi besöker naturreservatet Vargavidderna i södra kommunen och samtidigt färdigställer en minnesplats för Sven- Olov Svensson, som under sin levnad gjorde mycket värdefulla insatser för vårt naturliv. Medtag gärna matsäck! Det finns även möjlighet att grilla vid öppen eld.
Samling på kyrkans parkering i Degerfors kl 9.00 för samåkning i egna bilar till Vargavidderna. Åter i Degerfors vid 13-tiden. Det är Åke Jansson som leder och guidar under utflykten och han svarar också på frågor om den på telefon 073-373 02 07.

Laxlek i Gullspång lördag 20/10

Det här är en utflykt som Naturskyddsföreningen i Kristinehamn tipsat oss om. En guidad tur vid laxtrappan i Gullspångsälven, som äger rum mellan 10.00 och 11.30. Arrangör är Västkuststiftelsen. Ta gärna med polariserande solglasögon så ser du fiskarna bättre! Mer information finns på Västkuststiftelsens hemsida http://vastkuststiftelsen.se/guidningar/ under rubriken "Kalendarium".
Kostnad 20 kronor/person, som går till Laxfond Vänern.

Västkuststiftelsen

Ljusvandring vid Gällberget lördag 3/11

Med ljus och lyktor vandrar vi vid Gällbergets naturreservat i Fasaskogen. Det här är ett samarrangemang av Hopajola, Länsstyrelsen och Naturskyddsföreningen. För den som vill ansluta direkt vid Gällberget är det samling vid reservatets parkering kl 15.00. De som vill samåka till reservatet träffas vid Bruksgårdens parkering i Degerfors (Krontorpsvägen 1, i närheten av järnvägsstationen) kl 14.30.
Vid frågor kontakta Åke Jansson, tel 073-373 02 07.

Bilder från vandringen.

Utflykt till Vargagryten lördag 17/11

Alla intresserade inbjuds till en vandring på leden runt sjön Gryten vid naturreservatet Vargavidderna (inte att förväxla med namnen väster om Degerfors). Vandringen är ca 6 km och man ska gärna ta med sig matsäck.
Samling på kyrkans parkering i Degerfors kl 10.00 för samåkning i egna bilar till Vargavidderna.
Vid frågor kontakta Per Olof Johansson tel. 076-839 47 47

Länsstyrelsens faktablad om naturreservatet Vargavidderna.

Skridsko- och sparkåkning på sjön Gryten lördag 15/12

Om isen lagt sig på sjön Gryten (ca 2,5 km västerut från Folkets Park i Degerfors) tar vi fram skridskor och spark och friluftar på sjön några förmiddagstimmar från kl. 10.00. För den som vill ta det lugnare finns möjligheten att pimpla. Vid sjön finns fina grillplatser.
Vi frågor kontakta Åke Jansson, tel. 073-373 02 07.