Jul och vinterstiltje? Nej, nu händer det grejor!

Hej!

Här har vi inte hörts av sen i oktober och man kan tro att vi har gått i ide, men det har vi absolut inte gjort!
Se här vad som är på gång:

10 december hade vi styrelsemöte på Berget :
* Vi hade bjudit in Degerfors kommuns nyanställda klimatstrateg Malin Björn och fick en presentation av vad hon kommer att jobba med. Bland annat att jobba fram ett naturvårdsprogram för Degerfors.
* Vi planerade vårprogrammet som kommer att innehålla både natur och kultur på så intressanta
platser som Ölsboda herrgård, Kvismaren och Degernäs-Ramshöjdens naturreservat.
* Det rapporterades om trastar, sidensvansar, bändelkorsnäbbar, holkrensningar och annat i naturen.

18 december var vi inbjudna av Degerfors klimatnätverk att vara med och planera Klimatvår i Degerfors 2020 som kommit upp som förslag under klimatsamtalen på Märtas kafé tidigare under året. Deltagare denna gång från Degerfors klimatnätverk, Folkuniversitetet, Degerfors kommun, Degerfors Energi AB och Naturskyddsföreningen i Degerfors.
Det var första planeringsmötet så det är inget spikat än, men en stark start i slutet av mars och sedan mängder av aktiviteter från olika aktörer i april, maj och juni är nog vad ni kan förvänta er.

Idag den 19 december får vi i kretsen i Degerfors den här information från riks i Stockholm:
Den 2 mars 2020 startar Naturskyddsföreningens kraftsamling Hela Sverige ställer om. Det är en unik satsning för att driva på för en omställning av alla delar av samhället som hjälper till att bromsa klimatförändringarna och värna den biologiska mångfalden. Med projektet vill vi samla det växande engagemanget och ge möjlighet till konkret handling för klimatet och den biologiska mångfalden.
Passar som hand i handske med vad vi pratade om i Degerfors igår!

Idag fick vi också information om att det planeras minst två guidningar i skyddsvärd natur i Fasaskogen i april.

Som sagt det händer mycket nu som kommer att märkas i vår!

Christer Persson