Vårprogram 2019

Gällberget

Lördagen den 23 mars
Vi besöker Gällbergets naturreservat, den del av ”nya” Fasaskogen där Naturskydds- föreningen förbättrat och märkt ut stigarna medan Länsstyrelsen har försett området med nya skyltar. Vi vandrar c:a 5 km i lätt och vacker terräng. Fikapaus vid Eriks huggarkoja.
Samling: Bruksgården kl. 09.00 för samåkning i egna bilar.
Vid frågor kontakta Örjan Rudolfsson, tel. 070 - 6057151

Läs en rapport från utflykten här!

Kretsstämma (årsmöte)

Tisdagen den 26 mars
Välkommen till kretsstämman (föreningens årsmöte)!
Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar bjuder föreningen på fika och det blir bildvisning med djur- och naturtema av Åke Jansson.
Plats: Folkets hus C-sal. Tid: 18.30.

Här finns en rapport med protokoll!

Ölsboda

Lördagen den 13 april
Som en aktivitet i Hopajolas 25-årsjubileum besöker vi Ölsbodas vackra natur- och kulturlandskap. Med bidrag från Hopajola kunde här Naturskyddsföreningen med olika åtgärder skapa en biotop för våtmarksberoende fåglar. Vi följer Ölsbodaälven från inloppet vid sjön Ölen till utloppet vid Storbjörken, där vi bland annat hoppas se strömstare.
Samling Bruksgården kl. 09.00 för samåkning, alt. möt upp vid ridhuset vid Ölsboda kl. 09.10.
Vid frågor kontakta Per-Olof Johansson, tel. 076 - 8394747

En rapport från utflykten finns här!

Kvismaren

Lördagen den 11 maj
Traditionsenlig utflykt till en av Sveriges finaste fågellokaler, Kvismareområdet .Vi besöker Rysjön och fikar på Öbykulle. Därefter vidare till Sörön och om tiden tillåter avslutar vi dagen vid Fiskinge. Många fågelarter vi inte ser i vår egen kommun utlovas.
Samling Bruksgården kl. 06.00 för samåkning. Beräknad hemkomst kl. 14.00
OBS! Föranmälan till Sören Hedberg tel. 0586-730276

Lidetorpsmon

Söndagen den 26 maj
Vi vandrar i det ombildade naturreservatet Lidetorpsmon, mest känt för Djupa hålet. Men där finns så mycket mer att upptäcka. Har vi tur kan vi höra den fina sången från trädlärka.
Samling kyrkans parkering kl. 09.00 för samåkning i egna bilar.
Vid frågor kontakta Åke Jansson, tel. 073-3730207